6 weeks allready - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van yvonnehuijbregts - WaarBenJij.nu 6 weeks allready - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van yvonnehuijbregts - WaarBenJij.nu

6 weeks allready

21 December 2016 | Cambodja, Kâmpôt

Om door te gaan op het zipline verhaal, dat was cool! Hele mooie omgeving en zon 35 platforms. Ziplines, vrije val en een aantal klim netten. Aanrader! Dan de volgende dag door naar Pai. Een klein plekje in de bergen, met een weg daarnaartoe met ontzettend veel bochten. Denk daarbij aan het ergste want het is eeecht een slingerweg. Hier vooral rustig aan gedaan, dagje zwembad, heel erg lekker. En savonds een jungle party. Leek wel een illegale rave zoals je die in nederland ook hebt. Wens ballonnen oplaten en mensen die helemaal los gaan.

6 weken onderweg. Mijn plannen ook wat gewijzigd. Ik ben nu namelijk in Cambodja. Ik heb met een meisje gesproken die hier ook was geweest, en ze vertelde zulke interessante verhalen, en daarbij was het weer in zuid thailand waar ik eigenlijk naartoe zou gaan heel slecht. Dus heb ik dat een weekje uitgesteld en ben ik nu een week in Cambodja. Cambodja is echt een groot verschil met de andere landen tot nu toe. Heel erg arm. Stoffige wegen, overal troep langs de wegen en noem het maar op. We zijn begonnen in Siem reap, hier heb je hele mooie oude tempels. We zijn dan ook om 4 uur opgestaan om de zonsopkomst bij een van deze tempels te bekijken en de rest van de dag voor de andere tempels.

Nog geen 40 jaar geleden is er hier een oorlog geweest. Een man die het hele land op zijn kop heeft gezet. Hij wilde alles terug brengen naar landbouw. Zo veel mogelijk rijst verbouwen en verder totaal geen industrie meer. Dus hij verjoeg alle mensen uit steden. Vernietigde alle machines en bedrijven en zorgde dat iedereen op het land ging werken. Als je te 'slim' was, een bril droeg, een andere taal kon spreken, zachte handen had en ga zo nog maar even door, dan was dat een reden om opgepakt te worden. Je werd dan in de gevangenis gezet, waar je net zo lang gemarteld werd tot je een bekentenis deed. Mensen gingen dus de meest gekke bekentenissen maken, als dat ze voor de fbi werkten, in hun tienerjaren spion waren geweest en noemde namen van vele anderen bekenden waardoor deze ook opgepakt werden. Allemaal onschuldige mensen. Na de bekentenis werd je vermoord, op de killingfields waar dus bomen staan waar babys met hun moeders naartoe gebracht werden. Vervolgens werden de babys voor de ogen van hun moeders aan hun voetjes gepakt en tegen de boom doodgeslagen. Daarna was de moeder aan de beurt om te sterven. Ook de mannen werden daar trouwens gedood. Kogels gebruiken deden ze zo min mogelijk om kogels te besparen, en minder geluid te maken. Dus ieder ander voorwerp waarmee ze mensen konden doden werd gebruikt. Er werd muziek gedraaid snachts zodat de omwonende de schreeuwende mensen niet konden horen. Dit is het meest indrukwekkende wat ik ooit heb gezien en zal voorlopig nog op mijn netvlies gedrukt staan. Ook zijn er mannen die de gevangenis hebben overleefd en nog in leven zijn. Ik heb een van deze mannen gesproken, maar jeetje, je kunt zo iemand niet recht in de ogen aankijken en een glimlach geven. Heel ongemakkelijk, wat een hel heeft die man doorstaan. Deze oorlog heeft 1/3e van de bevolking van cambodja niet mogen overleven. 3 miljoen mensen zijn om het leven gebracht. Laat hopen dat zoiets nooit meer ergens hoef te gebeuren.

Hele les geschiedenis hierboven, maar Verder is cambodja heel goed in feesten. Uit gaan kun je hier als de beste, wel is het eten in verhouding duur. Vreemd aangezien het land zo arm is, of ze hebben natuurlijk touristenprijzen, ook nog een optie. Ik ben nu weer op een plekje aan de kust dus gisteren hebben we lekker het strand opgezocht. De natuur hier is zoals overal hier weer prachtig. We hebben een tour gedaan naar een waterval, door de bergen, en een verlaten casino en verlaten kerk bezocht. Lege gebouwen waar ik iets meer van had verwacht. Maar wel indrukwekkend om te zien. Verder verblijf ik in een hostel met een soort waterpark. Een 'blobkussen', stijle glijbaan en vreemde schommel in een rivier. Heel grappig om te zien dat hier alle backpackers op af komen, want verder is je bed en de badkamer behoorlijk primitief. Ik slaap zo ongeveer buiten. Er zit geen deur in de kamer, en je kunt ook niet zeggen dat je muren om je heen hebt. Je bent immers wel droog als het regent dus dat is prima. Vandaag pak ik de bus terug naar phnom penh, om daar morgen de bus naar Bangkok te pakken.

Dat was het wel weer zon beetje.
Bye poeplee.

• 21 December 2016 - 18:47

Gonnie:

weer heel leuk om te lezen .
    HEEEEEEEL VEEEEEEEL plezier

groetjes gonnie en de rest natuurlijk

• 21 December 2016 - 19:10

Monique:

Mooi geschreven moppie. Ben trots en jalours op je

• 27 December 2016 - 15:33

T. Christine:

Hoi Yvonne,

Al weer even geleden dat ik gemaild heb, druk, druk, druk, maar ik volg je nog steeds.
    Wat een reis ! Super ! Eentje om nooit te vergeten.De kerstdagen zitten er weer op bij ons.
    Geniet nog maar van je reis, wij lezen die prachtige verhalen wel weer en voor 31 december (ik weet niet waar je dan bent) een fijne, gezellige jaarwisseling en een heel goed, gezond en gelukkig 2017 !!!
    o.Piet Hein & t.Christine